Het is hopelijk niemand ontgaan dat de overheid de maatregelen opnieuw heeft aangescherpt. Maatregelen om te voorkomen dat het Coronavirus zich verder kan verspreiden (flatten the curve).

Ik mis echter tips voor het versterken van je weerstand. Het is namelijk belangrijk om (naast al deze maatregelen) extra goed voor jezelf te zorgen en je immuunsysteem extra te ondersteunen en/of te versterken.

Lees hier wat je zelf kunt doen om je weerstand te versterken:

 

Gezond (en warm) eten en drinken

Eet bewust en gezond. Niet te zwaar en niet te veel. Probeer zoveel mogelijk verse groenten en verse producten te gebruiken en vermijd de pakjes en de zakjes, geraffineerde suikers en alcohol. Het liefst gekookt, gebakken, gestoomd of gewokt, zodat het gemakkelijker verteerd kan worden en het je niet onnodig veel energie kost voor de transformatie; het verteringsproces. Soepen zijn heel goed verteerbaar en ondersteunend voor je systeem en in vele varianten vers te maken. Kippensoep (vers getrokken van kip inclusief botten) is van oudsher een middel om het lichaam te versterken en weerstand op te bouwen.

Probeer rauwkost en koude dranken te vermijden om het verteringsvuur niet te doven. En ben matig met zuivelproducten, aangezien deze Dampvormend zijn en zéker nu wil je slijm voorkomen.

Denk overigens bij voeding niet alleen aan bovenstaande maar ook aan voeding voor je geest. En hoe verteerbaar deze mentale voeding voor jou is.

 Neem voldoende rust en ontstress

Een goede balans tussen werk/inspanning en (nacht)rust is nu extra van belang voor je lichaam. Het is belangrijk om je batterij op te laden.

Het is een rare tijd. We worden alsmaar bestookt met berichtgeving en nieuwe feiten (die overigens slecht verteerbaar zijn). Ons ritme is overhoopgegooid. Zekerheden vallen weg. Misschien werk je inmiddels vanuit huis of is het niet meer mogelijk om te werken en zit je noodgedwongen thuis. De zorg om ouders en familie. Kinderen thuis. Noem maar op… Dit alles kan en zal extra stress opleveren en je immuunsysteem verzwakken. Belangrijk dus om een manier te vinden om je rust te pakken en te ontstressen. Meditatie, mindfulness- en ademhalingsoefeningen kunnen je hier heel goed bij helpen. Zelf gebruik ik graag de VGZ mindfulness app. Je kunt kiezen uit vele oefeningen, waarbij staat aangegeven hoe lang ze duren. De 3-minuten-ademruimte heeft mij al veel rust en ontspanning gebracht.

 

Blijf bewegen (zowel fysiek als mentaal)

Regelmatige, matige lichaamsbeweging helpt bij het soepel laten stromen van de Qi en de bloed- en lymfecirculatie neemt toe en dit versterkt je weerstand. Te veel zitten verzwakt namelijk je immuunsysteem. Ga dus elke dag even naar buiten om te wandelen of te fietsen (helpt ook super om te ontstressen). En doe waar mogelijk een beetje vitamine D op J  Denk daarbij natuurlijk wel aan het vermijden van drukke plekken en de 1,5 meter afstand.

Lukt het niet om naar buiten te gaan/ of mag je niet naar buiten omdat iemand in je directe omgeving koorts heeft… YouTube staat vol met filmpjes met fijne oefeningen, Qigong, Yoga en meer. Doe daar je voordeel mee.

 

En last but not least… probeer te genieten van kleine dingen!

Zo kan ik heerlijk genieten van de zon die in de middag op mijn bank schijnt. Lekker met een boek en een kopje thee. Of een wandeling maken en zien hoe de natuur ontwaakt uit haar winterslaap. Hoeveel voorjaarskruiden zich al laten zien en hoe bomen en struiken frisgroene blaadjes krijgen of in bloei staan. En… natuurlijk mijn caafjes 🙂 

Van welke (kleine) dingen geniet jij op dit moment het meest? Laat je het me weten in een reactie onder deze blog? Misschien kunnen we elkaar zo op ideeën brengen 🙂