De herfst staat voor de deur. De overgang van de (na)zomer naar de herfst kan een uitdaging zijn. Zit je al niet zo lekker in je energie en is je weerstand verzwakt (Wei Qi=afweer energie), dan is het belangrijk juist nu je weerstand extra te ondersteunen en versterken.

Lees hier hoe je dat kunt doen.

1. Gezond (en warm) eten en drinken

Eet bewust en gezond. Niet te zwaar en niet te veel. Probeer zoveel mogelijk verse groenten en verse producten te gebruiken en vermijd de pakjes en de zakjes, geraffineerde suikers en alcohol. Het liefst gekookt, gebakken, gestoomd of gewokt, zodat het gemakkelijker verteerd kan worden en het je niet onnodig veel energie kost voor de transformatie; het verteringsproces.

Soepen zijn heel goed verteerbaar en ondersteunend voor je systeem en in vele varianten vers te maken. Kippensoep (vers getrokken van kip inclusief botten) is van oudsher een middel om het lichaam te versterken en weerstand op te bouwen. Het recept voor kippensoep vindt je hier.

Probeer rauwkost en koude dranken te vermijden om het verteringsvuur niet te doven.

Denk overigens bij voeding niet alleen aan bovenstaande maar ook aan voeding voor je geest. En hoe verteerbaar deze mentale voeding voor jou is.

2. Neem voldoende rust en ontstress

Een goede balans tussen werk/inspanning en (nacht)rust/ontspanning is nu extra van belang voor je lichaam. Het is belangrijk om je batterij te sparen en op te laden.

Belangrijk dus om een manier te vinden om je rust te pakken en te ontstressen. Meditatie, mindfulness- en ademhalingsoefeningen kunnen je hier heel goed bij helpen. Zelf gebruik ik graag de VGZ mindfulness app. Je kunt kiezen uit vele oefeningen, waarbij staat aangegeven hoe lang ze duren. De 3-minuten-ademruimte heeft mij al veel rust en ontspanning gebracht.

3. Blijf bewegen (zowel fysiek als mentaal)

Regelmatige, matige lichaamsbeweging helpt bij het soepel laten stromen van de Qi en de bloed- en lymfecirculatie neemt toe en dit versterkt je weerstand. Te veel zitten verzwakt namelijk je immuunsysteem. Ga dus elke dag even naar buiten om te wandelen of te fietsen (helpt overigens ook super om te ontstressen). 

4. Stel je immuunsysteem niet op de proef!

Afgelopen dagen hadden we nog prachtig nazomerweer. De zon zorgde voor héérlijke temperaturen. Maar als de zon het af laat weten… pas dan op! De herfst is in aantocht en dat maak dat de Wind toch echt al fris of soms zelfs koud is. Het is dan ook belangrijk om hier bedacht op te zijn. Een jas of sjaal om (of mee als je op pad gaat) is echt een aanrader. Het is namelijk belangrijk om niet teveel kostbare warmte/energie kwijt te raken en de Wind en Koude niet binnen te halen.

Wind en Koude zijn (vanuit de Chinese geneeskunde) pathogene factoren die ons ziek kunnen maken of de pijn kunnen verergeren. We zijn (nog) niet gewend aan deze temperaturen en zullen daar dan ook rekening mee moeten houden.

5. En last but not least… probeer te genieten van kleine dingen!

Lekker met een boek of journal en een kopje thee op de bank. Of een wandeling maken en genieten van wat de natuur te bieden heeft en hoe de natuur constant veranderd. Knuffelen met je (klein)kinderen of huisdieren.

Hopelijk kan je met deze tips ‘uit de voeten’ en helpt het je om soepel de overgang te maken naar de herfst. 

Wil je extra begeleiding om aan je weerstand te werken? Maak dan gemakkelijk online een afspraak. En mocht je n.a.v. deze blog vragen hebben, neem dan (geheel vrijblijvend) contact met me op.